Jeden diagram, mnoho pohledů

Poslední dva dny jsem školil modelovací jazyky a principy modelování. Tak jako vždy, i tentokrát účastníci dělali klasickou chybu, kterou je těžké odstranit. Neustále měli nutkání dát na jeden diagram všechny možné informace. Výsledkem je vždy složitý diagram, který nikdo nechce číst. A pokud se přeci jenom nějaký masochista najde, musí být k dispozici autor obrázku, aby své myšlenky vysvětlil.

Proč je to špatně?

  • Obrázek má být samopopisný. Pokud potřebujete tlumočníka, je to zbytečná zátěž pro vás i pro něj (a často se stává, že „tlumočník tu už nepracuje“).  
  • Obrázek obsahuje spousty balastu, který odvádí pozornost od důležitých věcí. Co je dobré pro jednoho čtenáře, není dobré pro jiného.
Na obrázku je mladá žena, kolem ní tři osoby. Starší muž říkající o ženě, že je to jeho dcera. Mladý muž říkající o ženě, že je to jeho manželka. A pak malé děvče říkající o ženě, že je to její maminka. Konečně poslední je tam kočka říkající, že má hlad.

Zkusím to připodobnit pohledu na ženu. Jinak se na ni dívá její otec, jinak ji vidí její manžel, jinak její dcera. Představa, že by se na ni její otec díval jednak jako otec a jednak stejně jako její manžel, je hodně nepříjemná. Podobně dcera nechce vidět svoji maminku jednak jako svou maminku a současně stejně jako její (maminčin) tatínek. Mohla by mít starosti, které jí nepřísluší. A stejné je to s diagramy. Databázový programátor nechce vidět diagram plný cílů a vizí. Procesnímu specialistovi se zase může zvednout kýbl z pojmů typu IP adresa a load balancer.

Dejte tedy každému jen to, co mu patří. Procesnímu specialistovi model procesu, databázovému programátorovi model tabulek a… jo, kočce dejte nažrat.

Máte-li zájem se dozvědět o principech modelování více, můžete přijít na některá má školení. Bavíme se o tom při výkladu UML či BPMN, stejně tak při modelování business analýzy ve Sparx EA. Přehled školení je na https://www.capricornpro.com/skoleni. Těším se.

Původně napsáno pro LinkedIn.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*